DaniqueSmit.reismee.nl

voorbereiding Jinja!

Dag 12:

Na een tijdje slaap ik eindelijk door het geluid van de kinderen heen. Dit was de laatste dag dat we een beetje konden uitslapen want morgen worden we al om 7 uur opgehaald om richting Jinja te gaan. We hebben ons aangekleed en hebben toen de tafel gedekt want Inge en Ritah zouden bij ons komen ontbijten omdat ze het geld kwamen ophalen voor ons tripje naar Jinja. We hebben heerlijke wentelteefjes gemaakt met gewoon wat geroosterd brood ernaast. Ook hadden we nog wat jackfruit en ananas over van gisteren dus dat hadden we ook maar op tafel gezet. Inge merkte op dat er een hele tijd een strijd is tussen alle Nederlanders hier en de enige Belg. Sarah gebruikt de hele tijd rare woorden die wij niet kennen zoals een backpack noemt ze een trek rugzak en een flessenopener een aftrekker. Ook lacht ze zich een krik haha. Dit betekent dus dat je je in een deuk lacht. Ik heb daar echt nog nooit van gehoord haha. Ook is het andersom hoor, Sarah lacht ook om ons taaltje. Na het ontbijt hebben we afgesproken wat we allemaal wilden gaan doen en wat we konden gaan doen. Daarna konden we naar ons klasje gaan want Inge ging met de gids overleggen die dus ook hier werkt bij de school. Ik ben toen naar mijn klasje gelopen. De lunch was net afgelopen dus ik kwam net optijd. Ze waren weer woordjes aan het leren. Vandaag was een kort dagje school want in de middag zijn ze hier op vrijdag altijd vrij. Ze hadden een opdracht om weer namen van eten op te schrijven. Dit konden ze nu allemaal wel dus dat ging redelijk goed. Hier deden ze evengoed wel even een tijdje over. Hierna kwam weer de rekenlerares. We gingen weer verder met breuken. Dit keer had de lerares wat cirkels verdeeld met wat ingekleurde vakjes. De kinderen moesten nu de breuken opschrijven. Ik heb een jongen Umar apart genomen en heb hem een op een geholpen. Hij vond het evengoed nog heel erg moeilijk. Ik heb hem echt alles stap voor stap uitgelegd hoe het werkt. Uit hoeveel vakjes bestaat het figuurtje en hoeveel vakjes zijn ingekleurd. Uiteindelijk was het wel gelukt en na een tijdje waren we klaar en heb ik een pen gepakt en ben ik gaan nakijken. De meeste hadden alles wel goed behalve de kleintjes. De lerares hoefde nu echt helemaal niks meer te doen omdat ik al haar werk had overgenomen. Ze was me heel erg dankbaar en zei dat echt honderd keer. Dat was zo lief. Het was nu lunchtime, iedereen vertrok naar buiten om snel naar hun huisje te lopen en hun bordje te halen als ze die nog niet in de klas hadden liggen. Ze hadden gezegd dat ze sweet potatoes gingen eten maar dit klopte dus niet. Het was gewoon weer rijst met bonen en dit keer met een een of andere witte saus. Dat zal vast wel iets van een rijstsaus zijn geweest denk ik want ze eten hier nog niet genoeg rijst haha. Na de lunch was het tijd om een potje te voetballen want daar vragen de kinderen de hele tijd om. Joshua was weer met de rest van de kinderen naar het voetbalveld heel ver weg lopen van hier. Ik was vorige week ook daar mee naartoe en toen ging het op de terugweg zo hard regenen. Maar hij had dus alle ballen meegenomen en daarom waren er geen ballen meer. We hebben alle kringhuisjes rond gelopen en gevraagd naar een bal. Uiteindelijk kwamen we een kleintje tegen die hier ook op het project woonde in een huisje bij haar ouders die hier waarschijnlijk les geven. Uiteindelijk zijn we dus met bal richting het voetbalveld gelopen. Het was echt bloedheet dus het potje duurde niet echt heel erg lang. Al snel zijn we in de schaduw gaan zitten want ik zweette peentjes. Al heel snel werd er weer aan mijn haar gefriemeld en overal werden vlechtjes gemaakt. Ik vind het echt heerlijk als mensen aan mijn haar friemelen dus dit hebben ze ongeveer de hele middag gedaan tot ze moesten eten. Eerst werden er allemaal kleine vlechtjes gemaakt door de kleintjes tot de wat grotere meiden kwamen. Volgens hen waren de kleine vlechtjes echt heel lelijk en vervolgens werd alles eruit gehaald en werd het nu ingevlochten. Ze kinderen vinden ons westers haar zo leuk en zo zacht. Elke keer hoor ik weer dat mijn haar op het haar van een prinses lijkt. Ze willen het altijd aanraken en als ze de kans krijgen willen ze het vlechten. Heerlijk! De andere meiden waren ondertussen naar het keukentje gelopen om weer te helpen met opscheppen. Ik vind het wel leuk om een keertje in de week te doen maar voor mij hoeft het niet elke dag haha. In plaats daarvan ben ik lekker gaan skypen met het thuisfront wat echt zalig was, zoals Sarah dat zegt. Na een uurtje kwamen ze weer terug en besloten we maar eten te maken want het was al half 8. We eten hier zo laat! Ik moet straks weer helemaal wennen aan het ritme in Nederland en het optijd eten. We hebben de rest van de sperzieboontjes, aardappeltjes en kip opgegeten. Dit keer was het veel beter gelukt als de vorige keer en ik heb echt genoten met mijn ketchup. Ik ben hier echt geobsedeerd door de ketchup. Alles is er ineens lekker mee, maakt niet uit wat. Ei met ketchup, aardappels met ketchup, sperziebonen met ketchup, noodles met ketchup. Het klinkt allemaal zo vies maar het is zooo lekker! Na het eten hebben we een beetje gerelaxed en alvast onze tas ingepakt voor het weekendje. Ik heb er zo veel zin in! Om 9 uur zijn we nog een film gaan kijken en daarna zijn we maar richting bed gegaan want morgen wordt een vroegertje. Dit weekend zullen jullie dus geen update van mij krijgen want ik laat mijn laptop lekker hier. Scheelt weer een hoop gesjouw en ik weet nieteens of ik daar wel interntet heb. Morgen worden we dus om 7 uur opgehaald bij het huis hier door de gids. Dan is het een rit van 2,5 uur naar Jinja. Onderweg zullen we stoppen bij een soort oerwoud waar we een rondje zullen gaan lopen. Daarna vervolgen we de rit en komen we aan bij Jinja. Daar zullen we op een boot stappen en over de oorsprong van de Nijl gaan varen. De natuur schijnt er erg mooi te zijn dus ik denk dat de camera overuren zal gaan draaien haha. Na de boottocht gaan we naar het stadje zelf en kunnen we kiezen tussen een paar dingetjes wat we willen gaan doen. Ik wil sowieso even langs een craftmarkt om te kijken of ze daar ook leuke souveniertjes hebben. We slapen ’s avonds in een hostel en de volgende ochtend ontbijten we daar. Die dag kon je ook kiezen wat je wilde gaan doen en wij hebben paardrijden gekozen. Ik heb dit nog nooit gedaan zoals ik al zei in mijn andere blog dus ik ben benieuwd. Ik ga nu maar mijn verhaal afronden want ik kan nog echt uren doorpraten over van alles en nog wat maar we moeten morgen vroeg opstaan. Ik spreek jullie volgende week weer! xx

Reacties

Reacties

opa en hilda

Nu ff genieten van al het moois en daarna horen we al je verhalen wel. Geniet er van!!!! Dikke kus van ons xxxxx

Miranda

Mag ik mee in je rugzak ? Het klinkt zo mooi allemaal.
Genet ervan. De weekenden zijn volgepland. Een paar dagen op het eiland in het Victoriameer lukt niet meer ?
Geniet van al het moois, vooral de natuur daar.

Robert

Never a dull moment in Uganda!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood