DaniqueSmit.reismee.nl

Weekendje Jinja is in aantocht! :D

Dag 11:

Vandaag echt weer eens heerlijk uitgeslapen. Eindelijk niet een keer om 7 uur wakker door de kindjes. Misschien hebben ze nu pas eindelijk mijn vraag begrepen of ze wat zachter willen doen in de ochtend. Of misschien had ik wel gewoon geluk vandaag. Na het opstaan heb ik me net zoals elke dag aangekleed (duh). We hebben weer met zijn allen broodjes gemaakt en de rest is daarna naar de kliniek en klas gegaan. Ik moest echt mijn kleding wassen want ik had nog maar 1 broek. Ik heb het teiltje gepakt en ben lekker met de hand mijn was gaan wassen. Alle kindjes doen het hier ook op de hand en dan voel ik mij zo schuldig om de wasmachine te gebruiken. Dus nadat ik lekker de was met mijn handen had gedaan ben ik even heerlijk in de zon gaan liggen. Je kan niet bruin genoeg worden toch? Ik lag eerst op een soort van veranda hier naast het huisje, maar het stikte van de mieren dus ben ik maar in het gras gaan liggen met mijn handdoekje. Na een uurtje had ik het echt bloedheet en ben ik maar naar binnen gegaan om me klaar te maken om weer een middagje te helpen in de klas. Het was ook net breaktime geweest dus ze begonnen net weer toen ik binnen kwam. Ze waren weer met zijn allen de woordjes aan het opnoemen die ik op de muur had gehangen. Eentje heeft dan de “pointer” en die leest het woord voor en de rest herhaald het. Als de groep het herhaald heeft zegt hij “spell the word...”. De klas spelt het woord dan en dan gaan ze naar het volgende woord. Zo gaat het ongeveer een half uur door. Daarna hebben ze nog een tijdje een opdracht afgemaakt wat te maken had met het onderwerp van gisteren. Daarna nog een beetje rekenen en toen was het tijd voor de lunch. Dit keer gingen we poscho eten. Dit is een soort van hele vieze aan elkaar geplakte witte rijst ofzo. Nouja daar lijkt het op. Ik had gevraagd wat het was maar het schijnt een een of ander geplette mais iets te zijn. Het smaakt echt totaal naar niks. Je krijgt dan nog wel wat bonen erbij waar wat sap bij zit. Dat sap is echt mega zout dus dat geeft wat smaak aan de witte kleef bende. Dit is tot nu toe echt het vieste wat ik hier heb gegeten en het is niet voor herhaling vatbaar tenzij ze me heel weinig witte plakzooi geven en meer bonen. Die zijn trouwens wel echt mega lekker. Ik hou van de bonen hier. Na de lunch hebben we nog even in het huisje gezeten omdat sommigen nog wat honger hadden en ook niet hun poscho hadden opgegeten. Volgens mij geven ze het gewoon omdat het vult. Die kinderen proeven denk ik echt niks meer. Elke dag bonen en rijst of bonen met witte kleefbende. Maar goed, na het chillen in het huisje zijn we weer terug gegaan naar de klassen. Ik kwam binnen en er hing me er toch een lucht. Alle kinderen knepen hun neus dicht en ik dacht maar dat het aan mij lag. Het was zo raar, maar uiteindelijk lag het gelukkig niet aan mij. Het scheen dus dat een meisje in haar broek had gepoept. Heel lekker... Die lucht komt zeker door de bonen haha. Ze moest van teacher Juliëtte buiten staan en wachten op haar omdat ze haar naar haar kringetje met huisjes zou brengen waar ze zich moest omkleden en schoonmaken. Ze mocht ook niet meer terug komen in de les, dat was best wel vreemd. Terwijl het meisje, Winnie, op de stoep stond voor het klaslokaaltje kregen de andere kinderen ook een preek dat je zoiets niet in je broek moet doen en dat je dan naar de wc moet gaan. Daarna moet jezelf goed schoonmaken en je handen wassen want ze wilde niet dat haar lokaal naar poep zou stinken. Ik heb echt nog nooit zo’n smerige lucht geroken, allemachtig. Juliëtte schreef een opdracht op het bord en gaf ze hun schriftjes. De opdracht was om te tekenen wat voor je eten je allemaal eet als je thuis bent. Daarna vertrok ze met Winnie richting de huisjes. Gelukkig stonden de ramen wagenwijd dus kon het een beetje doortochten. Dit betekende nu dus wel dat ik alleen voor de klas stond. Gelukkig was dit een redelijk makkelijke opdracht dus ik wist wel wat ik kon doen. Ik vroeg aan de kinderen of ik voorbeelden op het bord moest tekenen van wat eten. Veel zeiden ja dus heb ik een ananas, een banaan, een koe en een kip op het bord getekend. Alle kinderen tekende het netjes over. Ook zei ik dat ze de namen van het eten erbij moesten zetten. Heel braaf deden ze dat ook allemaal alleen stil zijn vinden ze hier nog wel moeilijk. Als Juliëtte voor de klas staat en zegt dat ze stil moeten zijn is het doodstil, maar als ik het vraag blijven ze maar doorpraten. Heel bizar is dat de kinderen het nog steeds fout opschrijven terwijl ik het heb voorgeschreven op het bord. Na een uurtje kwam Juliëtte weer terug . We hebben samen de schriftjes nagekeken, terwijl er weinig na te kijken viel. Ik zette maar gewoon vinkjes bij de tekeningen van de kids. Wat kan er fout zijn aan een tekening van een kind? Juliëtte is daar echt heel streng in. Als een kind een koe met een poot teveel tekend of zonder staart gaat er een kruis door de tekening. Tegen de tijd dat alles nagekeken was, was het tijd om naar huis te gaan. Er scheen dus weer een bijeenkomst te zijn in de kerk. Er kwamen mensen uit Kenia had ik begrepen na een beetje rondvragen. Uiteindelijk bleken het dus Amerikanen te zijn die uit Kenia kwamen. Ze deden een soort van rondreis door heel Kenia en Oeganda en gingen langs scholen om ze te sponseren en te dansen. Ze hadden hun eigen muziek installatie mee ofzo want die had ik nog niet gezien hier. We gingen met zijn allen dansen, dat was zo leuk. Iedereen lachte ons compleet uit omdat we mee gingen doen en omdat wij natuurlijk niet zo soepel in de heupjes zijn. Ook kwam er nog een verhaal waarvan de man die het vertelde het de 10 belangrijkste minuten van je leven zouden zijn. Hij vertelde over de 3 B’s. Believe, Behave en Become.Dit stond voor dat als je een droom hebt om bijvoorbeeld advocaat te worden dat je eerst God heel belangrijk gaat vinden en daarna heel veel voor hem gaat bidden,en je dan je gedraagt als een advocaat. Als je dat goed had gedaan kon je uiteindelijk een advocaat worden als je er helemaal achter staat en er echt je best voor doet. Hetzelfde geldt voor de 3 D’s: Dream, Dicide en Do. Na 1,5 gingen ze weer weg met de bus en was de rust terug gekeerd. Na de kerkdienst zijn we even naar het dichtsbijzijnde supermarktje gelopen. Het drinken was namelijk op dus dat hadden we echt nodig. De loopje naar het supermarktje is best lang maar het is zo leuk. Onderweg komen er altijd kindjes naar je toe gerend en zingen een liedje over een mzungu. Ze zwaaien ook weer als een gek, dus zwaaien we ook als gekken terug. We hadden gehoord over jackfruit. Ik weet niet of jullie daar ooit van hebben gehoord? Het is een hele grote ronde vrucht met een prikkelige schil. We hadden het nog nooit gegeten dus we namen maar een klein stukje mee. Ook hadden we nog wat tomaten en ananassen gehaald bij de lokale kraampjes. Op de terug weg naar de school hadden we een hele zwerm kindjes achter ons aan lopen die benieuwd waren waar we heen gingen denk ik. Eenmaal terug zijn we naar de vrouw van het eten gelopen omdat we haar hadden beloofd te helpen met eten opscheppen voor alle kinderen. We moesten helpen de zware pannen te tillen, die voor mij echt veelste zwaar waren en bovendien was de pan ook echt veelste heet om op te tillen. Die vrouw van het eten deed dat gewoon even met haar blote handen. We hebben geholpen met de kindjes eten geven en ondertussen ben ik even naar buiten gegaan want er waren maar 2 opscheplepels en we waren met zijn 4en. Ik heb buiten genoten van de zonsondergang en heb daarvan wat foto’s gemaakt. Ondertussen was het al 8 uur en hadden we allemaal wel honger. We hebben spaghetti gemaakt met tomatensaus. Maar we hadden niet genoeg saus dus daarom hadden we wat tomaten gekocht in de middag. Die hebben we gesneden en door de saus geroerd. Heetzelfde voor de paprika. Dit was echt mega lekker. Na het eten hebben we alvast het fruit geschild voor morgen ochtend. Morgen komen Inge en Ritah bij ons ontbijten omdat ze het geld komen ophalen voor een weekendje Jinja. We vertrekken zaterdag ochtend richting Jinja. Het is 2,5 uur rijden over een onverharde weg, dus ik ben benieuwd. We gaan daar varen over de oorsprong van de Nijl en rijden door stadjes daar. De tweede dag konden we zelf kiezen wat we wilden gaan doen. We hebben dus voor paardrijden gekozen. Dit heb ik echt nog nooit gedaan dus ik ben zeer benieuwd hoe dat gaat aflopen. Als mijn paard met mij erop een ravijn inrent merken jullie het vanzelf wel want dan zal er geen nieuw blog komen haha. In de avond heb ik nog even gepraat met een jonge meneer die hier ook werkt. Ik heb echt geen idee wat hij doet, maar hij is echt heel erg aardig. Uiteindelijk kwam het weer op het dagelijkse onderwerp: het geloof. Het liep een beetje uit op een discussie want hij zei dat God de mens en de aarde heeft gemaakt, maar ik zei dat dat nooit kan en dat niemand dat kan bewijzen. Hij vroeg aan mij hoe ik dacht dat de wereld was ontstaan en ik had echt geen flauw idee. Ook begon hij over de hemel en hel en een heel verhaal over de Bijbel. Uiteindelijk liep hij zomaar weg, dus ik zat daar echt en dacht oke.. Na een paar minuten kwam hij terug met een Bijbel en begon eruit voor te lezen. Het was opzich wel interessant maar ik hoef me er verder niet voorte interesseren want het maakt me echt niks uit hoe de aarde is ontstaan. Maar goed, na een tijdje ben ik weggegaan en heb ik me lekker klaar gemaakt voor bed. Morgen is het laatste dagje hier voordat we naar Jinja vertrekken. Ik heb er echt super veel zin in! Slaaplekker!! xx

Reacties

Reacties

opa en hilda

Heel veel plezier in jinja met de meiden. Kijk je uit met paardrijden!!! Dikke kus van ons

Marian

Eindelijk dus een soort van maispap gegeten. Haha. Zo te lezen eet je best lekker. Veel plezier in Jinja. Leuk paardrijden ;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood