DaniqueSmit.reismee.nl

Habari!

Habari! (hallo in Swahili)

Dag 10:

Vandaag werd ik heerlijk uitgerust wakker, de kinderen waren best stil dus ik kon lekker een beetje uitslapen. Ik heb me daarna aangekleed en het het broodrooster aangezet om broodjes te roosteren voor het ontbijt. Deze ochtend werd het geen eitje met kaas en ketchup. Vandaag gewoon een lekker geroosterd broodje met jam. Nadat we met zn allen hadden ontbeten was het tijd om aan de slag te gaan. Sarah is net afgestudeerd als verpleegkundige dus die ging helpen in de kliniek. Ik ging weer naar mijn eigen klasje p1 en Fenne en Dagmar werden ook op een klas gezet. Ik heb Juliëtte vandaag de hele dag geholpen. Mijn eerste opdracht was om de werkjes na te kijken. In mijn klas zit ook een babyclass zoals ze dat hier noemen. In deze groep zitten de allerkleinsten. Vandaag hadden we het over meervoud en enkelvoud. De opdracht was heel erg makkelijk, ze hoefden hetalleen maar over te schrijven en nog deden ze het fout. Tijdens de opdracht was het tijd voor de lunch. Ik wilde net thuis een broodje gaan eten toen teacher Juliëtte achter me aan kwam rennen. De kinderen hadden al thee voor mij gehaald met wat lekkers. Het was een heel klein dik pannenkoekje en nog een soort loempia met balletjes erin ofzo. Dit schenen dus kleine bonen te zijn. Dit was echt heel lekker. Na de lunch zijn we verder gegaan met de opdracht. Dit scheen dus een hele moeilijke te zijn voor de kleintjes want het duurde echt eeuwen voordat ze eindelijk klaar waren. Mijn opdracht was om de werkjes na te kijken. Tijdens het nakijken vertrok Juliëtte ineens want “ze ging even weg”. Dit was dus precies een moment waar ik bang voor was want wat moest ik nu gaan doen als ze eindelijk klaar waren. Ik heb eerst maar woordjes met ze gelezen en daarna heb ik weer hoofd, schouder, knie en teen gezongen. Dit blijven ze leuk vinden maar ze luisteren ook niet goed. Met het stukje oren, ogen en het puntje van je neus blijven ze maar zeggen ogen, oren en het puntje van je neus. Ze draaien het de hele tijd om en zingen het liedje ook totaal verkeerd. Ik heb de hoop maar opgegeven en laat ze lekker hun eigen liedje ervan maken. Na een uur kwam Juliëtte pas terug. Ik had het overleefd dacht ik bij mijzelf. De kinderen hadden niet stilgezeten en ze hebben wat geleerd van mij. Toen was het lunchtime. De meiden en ik hadden besloten om ook mee te eten op het project. De bonen en rijst stonden al op ons te wachten. Ik voel me echt elkekeer zo schuldig als we voor mogen. Er staat echt een mega rij en ik wil eigenlijk gewoon op mijn beurt wachten, maar wij blanken hoeven niet te wachten en mogen gewoon voordringen. We hebben het opgegeten en zijn daarna terug gelopen om onze borden terug te brengen. Daarna begon de school weer. Nu was er een andere lerares die ze rekenen ging geven. Dit was de lerares van p2. De kinderen hebben echt 2 uur gedaan over 5 sommetjes. Dit was trouwens ook de eerste keer in de 10 dagen dat ik zag dat de kinderen rekenen kregen. Ik kon nu ook niet zo heel veel doen omdat ik die lerares niet kende en ze niet vroeg of ik wilde helpen. Ik heb toen maar met Faith gespeeld in het klaslokaal. Opeens werd de les gestopt en moesten we allemaal naar de kerk. We moesten bidden voor de bezoekers. Gisteren waren er ook bezoekers om de kinderen in te lichten over besmettelijke ziektes enzo. Vandaag waren er weer mensen van een een of ander ziekenhuis en ze vertelde weer over ziektes. Dit duurde allemaal een beetje lang maar ik vond het onbeleefd om weg te lopen dus ben ik maar gebleven. Na het hele kerkgebeuren hebben we de bezoekers uitgezwaaid en zijn we gaan wassen. Elke dag na school wassen de kinderen hun schoolpakjes. Ik heb Ritah geholpen vandaag. Ik deed het denk ik alleen niet zo goed want alles wat ik voor haar gewassen had deed ze weer overnieuw haha. Na het wassen ben ik nog even bij Sarah gaan kijken in de kliniek. Zij werkt daar nu als verpleegkundige en ik was daar nog maar een keer binnen geweest dus ik wilde wel nog een keer kijken. Overdag waren er heel veel mensen dus toen durfte ik niet echt zomaar naar binnen te lopen omdat die mensen zich niet lekker voelen en dan komt er zo’n blanke bij je kijken. Daar zou ik zelf ook niet echt op zitten te wachten. Alles is zo primitief daar. Alle instrumenten liggen gewoon in een bak met water om ze schoon te laten weken. Echt te vies. Alles is roestig en de ziekenhuisbedjes vallen nog net niet uit elkaar. Ik heb er even gepraat met de andere zusters en om 5 uur zijn we terug gelopen naar het huisje want we gingen met zijn allen uit eten. We waren om kwart voor 6 vertrokken omdat we er om 7 uur moesten zijn. Dit hadden we precies goed uitgestippeld want we waren er om 1 minuut voor 7. We hebben echt heerlijk gegeten in een luxe restaurant. Ik heb een hamburger gegeten want daar had ik echt mega erge trek in. Ook hebben we met zijn allen afgesproken wat we allemaal willen doen en we zijn er uiteindelijk uitgekomen. Dit weekend gaan we een weekendje naar Jinja. Dit is een stadje op 2,5 uur rijden hier vandaan. Het is de oorsprong van de Nijl en de natuur is er erg mooi. Dat weekend erop gaan we naar Banda Island om heerlijk te relaxen op het strand en wat vis te eten. Het weekend daarna is de safari en dat weekend daarna is alweer mijn laatste weekend. Als je het zo bekijkt lijkt het alsof ik hier nog zo kort ben. Gelukkig is dat niet zo. En ohja, woensdag gaan we nog naar een cultureel avondje afrikaanse dans en daarvoor naar de craftmarkt om wat spulletjes te kopen dat we mee naar huis kunnen nemen. Na het eten hebben we een prive taxi terug genomen omdat het nu echt te gevaarlijk is om de boda te nemen in het donker en zo laat in de avond. De chauffeur van de taxi was echt mega aardig en ik heb veel met hem gepraat over Nederland. Alle Oegandezen vinden het leuk als je over Nederland verteld. Eenmaal thuis aangekomen hebben we hem 40.000 shilling betaald en zijn we terug gelopen naar het huisje. Daar hebben we nog wat gedronken en nu is het de hoogste tijd om te gaan slapen!(23:45) Het verhaal is misschien een beetje afgezaagd verteld maar ik ben echt super moe, sorryy! Morgen weer een nieuw verhaaltje. Goodnight!!

Reacties

Reacties

(tante) Linda

Niks afgezaagd... gewoon heel leuk om te lezen... hopelijk volgen er nog vele...

opa en hilda

Vonden het ook niet afgezaagd!!! Zo leuk om te lezen wat jij zoal meemaakt. Geniet ervan. Dikke kus xxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood